Együttérző gyógyítás a nem együttérző egészségügyben (5)

5. Ne aggódj, ha kezdő vagy tapasztalatlan vagy – a szíved készen áll

Hatvan kezdő orvosnak tartottunk képzést, melyek során azt vizsgáltuk, hogy mit is jelent az együttérző bánásmód és milyen erőteljesen hat a betegek gyógyulására. A zárókörben valami újat tanultunk. Az egy-, két- illetve három éve praktizáló orvosok közül sokan a tapasztalatlanság és az inkompetencia érzésével küzdöttek – részben az medikusoktatás kegyetlen, gyakran megalázó módszertana miatt. Azonban a nap végére ezek az orvosok új célokat tűztek ki, és új képességeket fedeztek fel magukban.

Szinte biztos, hogy minden fiatal szakember olyan szívvel vág neki az egészségügyi pályának, amellyel képes az együttérző gyógyításra. Még akkor is, ha a frissen végzettek nem biztosak a technikai tudásukban és képességeikben, tökéletesen kompetensek gondoskodó egyénként viselkedni. Az együttérző gondoskodás a betegek gyógyulására legalább akkora hatással van, mint a gyógyszeres kezelés, ezeknek a fiatal orvosoknak pedig lehetőséget ad, hogy jó érzéssel gondoljanak a saját közreműködésükre. Ez pedig elképesztően fontos, ismerve a kutatási eredményeket, melyek szerint a fiatal orvosok fele a kiégés tüneteit mutatja.

Biztosak vagyunk benne, hogy ugyanez igaz az összes frissen végzett egészségügyi szakemberre, legyenek ápolók, technikusok, terapeuták vagy szülésznők.

Utazásaink során azt vettük észre, hogy a frissen végzettek a leginkább nyitottak a változtatásra. Ők még nem adták meg magukat a kimerültségnek és az idősebbek cinizmusának. Az általunk vázolt stratégiákba való befektetés a legjobb módja a kiégés elkerülésének.

6. Együttérzés a munkatársaiddal és a főnököddel

A kedvesség fertőző. Egy kontrollált vizsgálat során egy nagyvállalat munkatársai közül tizenkilenc embert vontak be egy vizsgálatba a többiek tudta nélkül.  Az volt a feladatuk, hogy rendszeresen tegyenek valami kedves gesztust munkatársaik felé. Szigorúan csak a dolgozók fele részesülhetett ebben, a többi kolléga képezte a kontrollcsoportot. A hónap végére a vizsgált csoportba tartozó munkatársak tízszer annyi támogató viselkedést észleltek, mint a kontrollcsoport tagjai. Ráadásul az is kiderült, hogy azok, akik felé a kísérletbe bevont kollégák kedvessége irányult, kedvesebbek voltak a többi munkatársukkal is: a vizsgálat végére háromszor annyi támogató viselkedést mutattak, mint a kontroll csoport tagjai.

Az egészségügyi munka során sok a stressz, nem ritka a munkahelyi erőszakosság, de már annyi is elég lehet a szervezeti kultúra megváltozásához, hogy néhány dolgozó együttérzően, kedvesen, figyelmesen fordul a kollégái felé. Ha kedvesek vagyunk, egészségesebbek is leszünk – azok, akik a fent említett kísérletben az „adók” voltak, kimutathatóan jobban élvezték az életet, jobban kielégítette az igényeiket a munkájuk, és kevesebb depresszióra utaló tünetet mutattak, mint a kontrollcsoport.

Amikor a kollégáid feszültek vagy szomorúak, nyúlj utánuk. Sok egészségügyi dolgozó szuperhős szerepet vesz fel, és elbújik az érzelmei elől. Ha megmutatod a saját sebezhetőségedet, azzal arra bátoríthatsz másokat, hogy merjenek segítséget kérni, amikor szükségük van rá.

Ne feledkezz meg a főnöködről! Bár nincs külön kutatás arról, hogy az egészségügyi menedzsment tagjait mennyire érinti a kiégés veszélye, a vezetőkkel folytatott munkánk során azt tapasztaltuk, hogy tolerálhatatlan feszültséget és szorongást élnek meg.

Egy huszonnégy főből álló csoport tagjait kérdeztük meg anonim módon: „Hány napot éltél meg rosszul érzelmi problémák vagy stressz miatt az utolsó harminc hónap alatt?”

Lesújtó eredményt kaptunk. Egy vezető azt írta: harminc napot a harmincból, egy huszonhatot, egy húszat, kettő tizenötöt, három tízet. Itt nem arról volt szó, hogy kissé feszült volt valamiért, hanem arról, hogy valójában rosszul volt a stressz és az érzelmi problémák miatt. Ha foglalkozás-egészségügyi orvos lennék, az egészségügyi vezetők egyharmadát azonnali betegszabadságra küldeném a kapott adatok alapján.

Ha azt akarjuk, hogy a főnök figyelmet fordítson a dolgozók jóllétére, fel kell tennünk a kérdést: hogy csinálja? Az egészségügyi vezetők sokszor úgy érzik, hogy teljesen elszigeteltek a kollégáiktól, ráadásul a hagyományok sem támogatják, hogy fény derüljön a vezető sérülékenységére, és arra, hogy szüksége lehet segítségre.  Ha sikerül a főnököt megérintened, visszafordíthatatlan változások indulhatnak el az egész dolgozói közösségben.

(Ha több történetet, kutatási eredményt szeretnél olvasni, itt megrendelheted Robin Youngson: Együttérző gyógyítás című könyvét.)

Robin Youngson

 (Az előző részt ITT találod)