GYÓGYÍTÓ VEZETŐ - Vezetői akadémia ORVOSOKNAK
„Az orvos, mint vezető a működésével megbetegítheti, de gyógyíthatja is a saját közösségét.”
Idézet egy klinika főigazgató-helyettesétől (Dr. Csóka Mónika)
A Program célja:
- Olyan orvos vezetők megerősítése, képzése, akik tudatos kultúraformálásra és rendszerszemléletű fejlesztésre törekednek a szervezetükben.
- Gyógyító vezető koncepció a MOK Magyar Orvosok Lapja cikkében
Kiknek szól a program?
-
Vezetői szerepet betöltő orvosoknak – intézményvezetők, osztályvezető főorvosok, osztályvezető helyettesek (orvosi vezetőképzésen való részvétel előny, de nem feltétel)
-
A program azoknak is szól, akik már részt vettek PAF szervezetfejlesztésben, de azoknak is, akik először fognak velünk találkozni.
A képzés 7 napján 7 vezetői témát dolgozunk fel. A témákkal az „elmélet > gyakorlat > személyes önismereti mélységek” ritmusban foglalkozunk.
Vezetői témák:
- nap: Szakmai és vezetői hitelesség
- Milyen a vezetői „lábnyomom”? Milyet szeretnék?
- Mi a vezetői identitásom? Van-e a csapatomnak identitása? Hogyan alakíthatom az elköteleződést?
- Hogyan hallgatnak majd rám, ha látják, hogy esendő és sebezhető vagyok? Mi a hitelesség forrása?
- Motiváció: belső motivációm gyökerei
- nap: Vezetés extrém körülmények között
- Kevés ember, hiányzó erőforrások: korlátok között hogyan lehet vezetni?
- Kultúraformáló vezetés szervezeti (kórházi) erőtérben: tánc szkafanderben?
- Vezető és / vagy orvos: párhuzamos valóságok?
- Reziliencia (lelki ellenállóképesség) személyes és csapatszinten: ez blabla vagy a segítők egyik legfontosabb kompetenciája?
- nap: Nem vagy egyedül - Bevonással a vezetői magányból az együttműködés felé
- A visszajelzés-kultúra: éltető üzemanyag
- Hibáztatás helyett fejlesztés: hogyan mondjam el neked?
- Miben áll a hatalom forrása? Orvosként élet, halál urai vagyunk? Fétisek a rendszerben? Hogyan lehet ebből továbblépni?
- Hogyan tudok hatni és követőket, szövetségeseket szerezni?
- nap: Változásvezetés - Hajónk tudatos kormányzása változó szélviszonyok között
- COVID okozta válsághelyzetek kezelése
- Válság- és változáskezelés elméleti és lélektani modellje
- Érdekek vagy értékek? Mi az osztályunk “kötőszövete”? Mi az, ami összeragaszt, egyben tart? Hogyan befolyásolhatom?
- Új protokollok kihirdetése helyett közös kidolgozás és a kollégák megnyerése
- Változás mellett állandóságmenedzsment – őrizzük meg, ami értékes, pl. saját vezetői értékrendem megőrzése (önmenedzsment)
- nap: Tűzoltáshoz vízhordás – Napi vezetői rutinok
- Hogyan támogassam kollégáim fejlődését: rezidensek, szakorvosok, ápolók
- Milyen a hatékony feladatkiadás?
- Vezetői stílusom tudatos testre szabása a kollégához, a feladathoz
- Hatékony delegálás és után-követés a betegbiztonság érdekében
- A vezetői működést támogató kulcsfolyamatok kialakítása, információátadás újragondolása
- Elnyúló értekezletek helyett hatékony és bevonó értekezletek (referáló, vizit, osztályértekezlet)
- Felelősség és feladatkörök tisztázása
- nap: Coaching szemléletű vezetés vs. kórházi hierarchia
- Mondjam vagy meghallgassam?
- Mi történik a tekintélyemmel?
- Orvosi vagy szakdolgozói nézeteltérések feldolgozása gyorsan és bevonóan
- Lelkesítő visszajelzések, még kritika esetén is
- Gyógyító erő a nehéz helyzetek együttérző meghallgatásában
- Belső szupervíziós csoport kialakítása, működtetése
- nap: A hetedik te magad légy – A fejlődési ív bejárása
- A közös utazás értékelése, az új vezetői identitás építőkövei
- Nézzünk bele az „üveggömbbe”! Hogyan megy a vezető tovább az úton egyedül?
- A legmeghatározóbb fejlődési élmények: mi az, amit levetkőztem és itt hagyok, mi az, amit tovább viszek?
- Szakmai és emberi felismerések, akár magánéleti fejlődési élmények
Fejlesztési módszereink:
- A tréningre bármely kórház vezetője jelentkezhet. Ez a sokszínűség segíti a tudás- és tapasztalatmegosztást. Ugyanakkor a képzést egy kórház vezetői csapatának is megtarthatjuk.
- Teljes csoporttitok: Szerződünk rá, hogy a fejlesztés során elhangzó bármely eset, történet, élmény a csoporton kívül nem megosztható.
- Elmélet (max. 15 %): interaktív prezentációk, modellek, filmbetétek;
- Tapasztalati tanulás támogatása egyéni célokon keresztül
- Esettanulmányok, (PAF kórházi projekt tapasztalatokból): mit hozhat létre egy hibásan / jól működő vezető.
- Esetfeldolgozás - Résztvevői esetek, kérdések, megélt tapasztalatok (konkrét vezetői szituációk, kommunikációs elakadások, szervezeti és személyes dilemmák stb.) rendszerszemléletű feldolgozása csoportos coaching metodikával;
- Helyzetgyakorlatok – A tanultak alkalmazása tréning helyzetben
- Akciótanulás – Vezetői helyzetek megoldása együtt, a csoport támogatásával
- A résztvevők egyéni coaching folyamatban történő kísérése, személyes kérdéseik feldolgozásának támogatása az egyes csoportos alkalmak között;
- Tanuló párok, kiscsoportok kisérése, pl.: az egyes alkalmak közötti időszakban a résztvevők által elsajátított és gyakorlatban is kipróbált megoldások megosztása online kiscsoportos konzultációk keretében;
- Fejlesztő és inspiráló visszajelzések egymásnak és a tanácsadóktól;
- Extremitások pszichodramatikus megjelenítése, feldolgozása;
- Tudás és tapasztalatmegosztás, jó gyakorlatok – A résztvevők tudására is számítunk.
A Program megálmodója és gazdája: PAF Alapítvány
Vezetői trénerek: Mezei Andrea, Szecsődi György, Bodor Márton, Weinhardt Renáta és a PAF egészségügyben jártas további trénerei
Kórházi ügyfeleink visszajelzései:
„A PAF „megmentette az életemet”, vagyis megmentett attól, hogy feladjam a küzdelmet a megnövekedett feladatokkal, terhekkel. Rengeteget tanultam. Egy másik szemüveggel tudatm magamra nézni. Várakozáson felüli volt. Az elején szkeptikus voltam, de azokon a napokon, amikor coaching vagy vezetőképzés volt, feltöltődtem. Remélem, sokáig itt lesz velünk a PAF.”
Dr. Csóka Mónika, Főigazgató-helyettes – Tűzoltó Utcai Gyermekklinika
„Azért fordultam a PAF-hoz mert a dolgozói létszám az osztályon folyamatosan növekedett és aztán elérte a kritikus tömeget, és problémák jelentek meg a közösségben. Biztos voltam benne, hogy az egészségügyben a problémák 80%-a kommunikáció elégtelenségből adódik, nálunk is (egymással, a betegekkel, a hozzátartozókkal).
Aztán elindult a PAF projekt és 1 éven át folyt.
Aztán elindult a PAF projekt és 1 éven át folyt.
A jobb hangulat, a csapatszellem és a kollégák közötti konfliktusok csökkenése mellett a projektnek is köszönhető, hogy az elmúlt 5 évben kevesebb igazoló jelentést kellett írnom. A feleségem pedig úgy fogalmazott, hogy a visszajelzéseimen keresztül sokkal nyugodtabbnak látja az osztály működését és engem is, amióta itt volt a PAF.”
Dr. Bognár Zsolt, osztályvezető főorvos, SBO – Heim Pál Gyermekkórház
„A PAF a következőkben segített nekem: Célokat tudatosítani, megfogalmazni és kijelölni; Személyemben megerősítettem a vezetői képességeket, ami főleg a konfliktusok kezelésének javítását jelentette (felvállalni és hatékonyan rendezni); Segítséget adott a munkatársakkal folytatott belső kommunikációhoz, ami értelmes megbeszélésekhez vezetett, javítva ezáltal az osztály szakmai irányelveinek elfogadottságát a szakápolók körében. Mindezek segítségével munkatársaim megbecsültség-érzete javult a meglátásom szerint.”
Dr. Geréby Krisztina, részlegvezető főorvos, Újszülött részleg, Szülészet – Uzsoki Utcai Kórház
„A kollégák már nem voltak olyan motiváltak, a folyamatos kihívások elől elzárkóztak. A jelentős dolgozói fluktuáció és a körforgásos munkarend nem működése klikkesedéshez vezetett. Az intézményünkben tartott előadásotok közben jött a szikra, hogy itt egy szuper lehetőség a komplex negatív hatás megszüntetése érdekében.
Hittem a közös munka eredményében annak ellenére, hogy a kollégáknak megemlítve a tervemet csak a pesszimizmust láttam a szemekben tükröződni. Örülök és köszönöm szépen, hogy a szervezés és a kivitelezés során folyamatos segítséget, ötletet, visszajelzést kaptam Tőletek! A kollégák kezdeti ellenállását a Ti pozitív kisugárzásotok, segítő gondolataitok, a nekünk hozott, egymást kicsit jobban megismerő feladatok és a lelkesedésetek megtörte.
Az állapotfelmérés után izgatottan vártam az eredményt, mert még a változásra való hajlandóság szikráját sem láttam az arcokon.
A 2 csapatban végzett egyszerű, egymást kicsit jobban megismerő, de a hétköznapok rutinjában elsikló beszélgetések már elindították a szemléletváltást. Az új és a régi munkatársak közötti feszültség némiképp enyhült.
A projekt lezáró „szintézis műhelymunka” tette fel az i-re a pontot. Mindenki együtt volt, amire nem sok lehetőség nyílik a mindennapokban a munkafolyamatok időbeli eltolódása miatt, őszintén elmondta, amit gondol. A közös munka pedig érdekegyeztető, kreatív, igazi csapatfeladat volt.
Látom, azóta jobban figyelünk egymásra, előbb észrevesszük, ha valakinek segítség kell. Bízom benne, hogy megmarad a pozitív irányú változás a társaságban és tovább erősödik az egységes CSAPAT!”
Dr. Csiri Ibolya, Főgyógyszerész – Dunaújvárosi Kórház
„Mi orvosok hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy mindent meg tudunk oldani. Naponta élet-halál kérdésben döntünk, gyógyítunk, konzultálunk, protokollokat írunk vagy az egyetemen oktatunk. De ha nekünk szükségünk van személyes segítségre, akkor vajon merünk-e külsőstől (nem az egészségügyben dolgozótól) segítséget kérni.
Én évekig építgettem egy osztályt a saját gyermekemként. De amikor egy új osztály élére kerültem, akkor rájöttem, hogy nem akarok egyedül, csak a saját tapasztalataim alapján építkezni, hanem szakértőktől kértem segítséget. Nem értünk mindenhez azért, mert orvosok vagyunk. A szervezetfejlesztés és vezetés is egy szakma. Ezt megtanultam a PAF Alapítványtól.”
Dr. Nádor Csaba PIC vezető – Semmelweis Egyetem Korányi PIC (2. sz. Női Klinika)
A Gyógyító vezető program díja: 740.000 Ft + áfa
A Program tartalma:
- 7 x 1 nap csoportos tréning alkalom (terembérlettel, bekészítéssel)
- Maximum 15 fős csoportlétszám
- 10 x 1 óra egyéni coaching ülés minden résztvevőnek
- 5 x 2 óra online kiscsoportos konzultációk a csoportos alkalmak között
- A programot a PAF Alapítvány egészségügyi projektekben “harcedzett” szervezetfejlesztési tanácsadói vezetik
A képzés egy kedvező árú vezetőképző program – összehasonlítva a piacon elérhető képzésekkel.
A fizetési díj több részletben is fizethető. Projektjeinket kórházi költségvetésből, alapítványi adományokból vagy személyes adományokból fedezzük.